Дистанційне та змішане: у чому різниця
Змішане навчання є квінтесенцією кращого, що здатні запропонувати класична та дистанційна системи освіти. І це насправді не новинка. Зародилося воно ще на початку комп’ютерної ери, але популярність отримало у 1990-х, коли дистанційні курси (так зване E-learning) почали використовувати для підготовки персоналу великих компаній.
«Електронне навчання» (E-learning, від англ. Electronic Learning) – система навчання за допомогою електронних технологій (електронний курс, віртуальні класи, лабораторії, індивідуальне консультування за допомогою електронної пошти, дискусійні форуми, чати, блоги). Часто використовується як синонім до поняття «дистанційне навчання».
Це були дуже детальні уроки і курси, розраховані на осіб із високою персональною мотивацією, що здатні самотужки опанувати нові навички. Звісно, з дітьми такий підхід ще не працює. Саме тому e-learning трансформувався у новий напрям – змішане навчання.
«Змішане навчання» (blended або hybrid learning) це підхід до освіти, який поєднує електронне навчання (E-learning) із традиційним очним. Тобто учні продовжують ходити до школи, але деякі заняття проводяться дистанційно.
Поглянемо на переваги
Змішане навчання відповідає викликам часу, особливо в умовах карантину. Але цей підхід не принесе результатів без змін.
По-перше, це широкомасштабний розвиток педагогіки співпраці, активізація учня та індивідуалізація навчання, що істотно змінили та продовжують змінювати роль викладача у навчальному процесі. По-друге, зміна авторитарної моделі, де вчитель відтворює знання на фасилітаторську, де педагог організує процес «створення знань» та навичок.
Виділимо основні переваги та особливості технологій змішаного навчання:
- Врахування індивідуальної траєкторії, темпу та можливостей. Робота з онлайн-матеріалами дозволяє рухатись у власному темпі, а не наздоганяти решту класу. Учні не переживають, що не встигли зрозуміти параграф так швидко, як однокласники, вони можуть повертатися до пропущених чи забутих тем.
- Створення, а не відтворення знання. Головною перевагою змішаного навчання є можливість відпрацювання практичних ситуацій.
- Орієнтація на самостійне навчання. Спираючися на програму курсу, учні отримують можливості для самостійного пошуку матеріалу в межах теми.
- Спілкування під час дистанційних заходів і з учителем, і у групах. Змішане навчання сприяє розвитку навичок комунікації та інформаційної культури, стимулює кожного учня до дії.
- Регулярний фідбек. Консультації вчителя мають індивідуальний характер.
- Гнучка модель навчально процесу. Можливість збільшити чи зменшити вміст дистанційних елементів згідно з потребами кожної з дисциплін. Можливе впровадження проєктного та дослідницького методів, тестових технологій, навчання у малих групах, ділових ігор, тренінгів, форумів тощо.
До чого варто бути готовими?
Оскільки модель змішаного навчання лише обговорюється як можлива, про раптові чи обов’язкові зміни мова не йде. На сьогодні ми можемо лише теоретизувати, до яких наслідків призведе поступове введення змішаного навчання. Безсумнівно, його поява потягне за собою ряд нововведень та змусить звернути увагу на навички, що у традиційній системі навчання вважались другорядними.
Давайте подивимося, до яких змін має бути готовий учитель за умови введення змішаного навчання:
- Будьте готові перекроїти курс. Не можна додати кілька відео та пару онлайн-програм і вважати це імплементацією змішаного навчання. Практична частина і заняття у класі мають органічно доповнювати і продовжувати самостійне навчання, яке є не міні-додатком до класної роботи, а повноцінною частиною освітнього процесу.
- Створити добре структуровану бібліотеку теоретичних матеріалів. Для допитливих учнів бажано створити матеріали кількох рівнів складності: мінімальний, середній та розширений. Це посібники на гіпертекстовій основі, мультимедійні документи, інтерактивні навчальні програми, тренажери, використання яких змінить навчальний процес.
- Учитель як модератор і фасилітатор. У системі змішаного навчання вчителі фокусуються на некогнітивних навичках (спілкування, самоідентифікація, робота в команді) та формуванні світогляду учнів.
- Консультації мають стати нормою. Якщо раніше ви вели уроки і цього було достатньо, то за нових умов школярі можуть звертатися до вчителя протягом усього робочого дня (у дистанційному режимі), аби обговорити домашні завдання чи проєкт.
Звісно діти не завжди відчувають потребу у консультаціях та не розуміють навіщо докладати стільки зусиль, якщо можна задовольнитися тим результатом, що вже є. Допомогти усвідомити цінність консультацій та створити потребу у спілкуванні – ще один виклик для вчителів. - Сконцентруватися на практиці у класі. Одна з моделей змішаного навчання передбачає опанування учнями теорії вдома, тоді як класну роботу буде присвячено перевірці теоретичних знань на практиці або проєктній роботі.
- Створення робочих груп із учнів. Деякі завдання варто давати не окремим учням, а групі. Це дозволить залучити всіх учнів, розвиватиме навички співпраці.
- Аналіз проведених занять. Змішане навчання вимагає пошуку зручного формату роботи для кожної дисципліни та навіть для кожного учня. Тож будьте готові експериментувати, відкидати або доповнювати невдалі моделі.
Отже, введення змішаного навчання вимагає чіткого аналізу власного курсу та розуміння, які його частини можуть бути перенесені в область дистанційного навчання. Навіть більше – які частини лише виграють від цього. Не варто намагатися досягти навчальних цілей виключно старими методами. Завдяки поєднанню нових та традиційних форм ви досягнете значно більшого!
Наш світ інтенсивно розвивається, тож основна місія школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини. Ці вміння знадобиться дітям для швидкої адаптації до будь-яких змін та допоможуть вирішувати найскладніші завдання. Окрім того, гнучке мислення сприятиме майбутній самореалізації школярів у високотехнологічному середовищі. Для цього необхідно поєднувати традиційні форми навчання з найновітнішими інформаційними технологіями.
Для роботи в умовах карантину найкраще підійде формат змішаного навчання (blended learning). Воно дозволило б вирішити проблему якості освіти та значно скоротити ризики для вразливих категорій. Ми вже розповідали вам про суть нової освітньої системи. Розберімося тепер з тим, які існують моделі змішаного навчання.
1. Ротація станцій (зміна робочих зон)
Кому підходить? Ця модель чудово працює як у молодших, так і у середніх класах.
Суть. Педагог об'єднує учнів у три команди за зонами навчальної діяльності:
- перша – робота з учителем;
- друга – проєктна робота у групах;
- третя – онлайн-навчання.
Протягом уроку учні переміщуються між станціями (зонами) так, щоби побувати на кожній із них.
Наприклад, перша група під керівництвом учителя опрацьовує теоретичний матеріал, друга – у форматі дискусії виконує завдання проєкту, третя – працює на освітніх онлайн-ресурсах. Іноді додається четверта станція – індивідуальна самостійна робота.
А що робити, якщо для створення трьох навчальних зон не вистачає простору? У такому випадку педагог створює дві станції: робота з учителем та онлайн-навчання.
2. Ротація лабораторій (зміна класів)
Кому підходить? Модель підходить учням будь-якого віку та класу.
Суть. Модель схожа на ротацію станцій, але менш ефективна, бо не містить обов'язкову проєктну роботу.
Частина занять проходить у звичайних класах, а на одному з уроків діти переходять у комп'ютерний клас, де індивідуально працюють в онлайн-форматі для поглиблення чи закріплення отриманих знань.
Як часто потрібно проводити заняття в комп'ютерному класі? Учитель може організувати ротацію лабораторій на кожному четвертому-п'ятому занятті з теми.
3. Перевернутий клас (flipped classroom)
Кому підходить? Модель підходить для школярів будь-кого віку.
Суть. Це найпростіша для реалізації модель, яка поєднує навчання вдома та у школі. Удома школярі в онлайн-форматі опрацьовують новий теоретичний матеріал: дивляться відеолекції, читають статті тощо.
А як організовується робота у школі? Учні закріплюють вивчене чи актуалізують отримані знання. Педагог проводить групові заняття чи семінари, допомагає виконувати практичні роботи/проєкти, пояснює складні завдання тощо.
Використання різноманітних онлайн та офлайн-ресурсів дає можливість одразу перевірити розуміння матеріалу учнями. Така модель допомагає скоригувати сценарій заняття, якщо діти не повністю засвоїли матеріал.
4. Гнучка модель (індивідуальна ротація)
Кому підходить? Учням середніх та старших класів.
Суть. Зазвичай для занять за індивідуальним планом використовуються великі приміщення (бібліотека, актовий зал тощо), де у кожного учня буде робоче місце. По периметру цього простору розміщуються зони для роботи в малих групах, для дискусії або для виконання лабораторних. Головне – школярі мають вільно переміщатися та утворювати групи з урахуванням навчальних потреб.
Основна ідея гнучкої моделі – дитина вчиться виробляти для навчання гнучкий графік.
УВАГА! Для будь-якої із наведених моделей навчання у кожної дитини (або у пари дітей) має бути телефон, планшет чи ноутбук із доступом до інтернету. Це пов'язано з тим, що змішане навчання має обов'язково містити елементи онлайн-освіти.
Запропоновані нами стандартні моделі змішаного навчання можна комбінувати та модифікувати, спираючися на здібності ваших вихованців і технічні можливості класу. А яка з моделей змішаного навчання імпонує вам?
Будь ласка, повідомте як з вами зв"язатись? Руслан Луцьк
ВідповістиВидалити